Mainoksissa on usein paljon voimakkaammat äänet, kuin televisio-ohjelmissa. Ongelma korjataan vihdoin ensi torstaina uudella äänenvoimakkuuden säätötekniikalla.
”Mainosten äänet on tuotantovaiheessa pääsääntöisesti prosessoitu siten, että ne kuulostavat äänekkäämmiltä. Ohjelmamateriaaleissa äänellä on taas pääsääntöisesti luonnollinen dynamiikka. TV-kanavien äänentasot säädetään nykyisin äänen huipputasojen mukaan, jolloin kompressointi tuottaa juuri tuon voimakkaamman äänen vaikutelman”, sanoo TV-tekniikan suunnittelupäällikkö Markku Ryöti MTV-mediasta.
MTV3, Nelonen, Fox ja Digita ottavat torstaina käyttöön uuden äänenvoimakkuuteen perustuvan tv-ohjelmien äänentason säätötekniikan, jolla varmistetaan tasainen äänenvoimakkuus ohjelmasisällöille. Säätötekniikka otetaan aluksi käyttöön mainoksissa ja tämän vuoden loppuun mennessä se otetaan käyttöön kaikessa ohjelmasisällössä.