UniversalVerkkolehti Digitoday on haastatellut Universal Musicin digitaalisen musiikkiliiketoiminnan johtaja Francis Keelingiä, joka kertoo yhtiön muuttaneen täysin toimintatapansa. Aiemminhan musiikkiyhtiöt haastoivat musiikkitiedostojen jakajia ja lataajia oikeuteen, myivät musiikkia netissä vain kopiosuojattuna ja vaativat YouTubea poistamaan musiikkiaan sisältävät videot palvelustaan.

Keelingin mukaan piratismi on opettanut Universalille paljon. ”Musiikin ystäville on annettava paras mahdollinen kokemus. Tämän opimme katkerasti piratismin myötä”, sanoo Keeling.

Musiikkiyhtiöt tajusivat kopiosuojausten vähentävän digitaalisen musiikin myyntiä jo muutama vuosi sitten. Tämän johdosta kopiosuojaukset ovat poistuneet netissä myytävästä musiikista, eikä Universal aio ottaa niitä enää koskaan käyttöön. Keelingin mukaan Universal ei todellakaan ottaisi edes idioottivarmaa kopiointisuojausta enää käyttöön. Spotifyn kaltaiset suoratoistopalvelut ja MP3-musiikin myynti ovat tulleet jäädäkseen.

Universal vaati aiemmin YouTubea poistamaan palvelustaan paljon Universalin artistien musiikkia sisältäviä videoita. Poistopyyntöön saattoi riittää pelkästään se, että Universalin artistin musiikki soi videon taustalla. Nykyään Universal sallii jopa artistiensa musiikin kopiomisen YouTubeen heti levyn julkaisun jälkeen.

”Laittakoot vaan. Mutta kun he tekevät sen, he yleensä huomaavat, että joku on tehnyt sen jo heitä ennen”, sanoo Keeling Digitodaylle. Universal on ymmärtänyt, että musiikin suositukset YouTubessa auttavat yhä useampia löytämään musiikkia ja kenties maksamaan siitä ostamalla MP3-tiedostoja tai kuuntelemalla musiikkia suoratoistopalveluiden kautta. YouTubelta saadut mainostulot ovat myös Universalin muuttuneiden asenteiden takana.

Keeling uskoo musiikkimyynnin klasvavan hurjasti lähiaikoina. ”Älypuhelimet lisääntyvät hurjaa vauhtia. Niissä on Spotify, Microsoftilla on Xbox-musiikkipalvelu, Google Play myy musiikkia. Mobiililaitteiden lisääntyminen antaa meille mahdollisuuden laittaa kaikkiin näihin miljooniin laitteisiin musiikkikauppa”, sankoo Keeling.

Lue koko haastattelu Digitodaystä.