YouTubeYouTube on avannut suomalaisille oman YouTube.fi-sivuston, jonka kautta on helpompi löytää suomalaisten tekemiä ja meitä kiinnostavia videoita. Suomalaiset mainostajat saavat mainoksiaan paremmin esille uudessa palvelussa ja siten suomalaisten videoiden tekijöiden videoissa olevista mainoksista saamat tulot voivat nosta huomattavasti.

MTV3:n kaupallinen johtaja Stinde Mäkinen uskoo yhtiön omaan Katsomo.fi -videopalveluun ja lyttää YouTuben suomiversion. ”Youtube on vain snack-kulttuuria, me tarjoamme laatusisältöä”, sanoo Mäkinen.

MTV Media on kuitenkin perustanut YouTubeen oman Katsomo-kanavan.  ”Haluamme näyttää sisältöjämme kaikissa niissä kanavissa joissa katsojammekin liikkuvat ja YouTube tarjoaa meille hyvän väylän tavoittaa entistä laajempia kohderyhmiä. Katsomo-kanavaltamme kävijät voivat katsoa muun muassa uutuussarjojen trailereita, YouTubeen erikseen valittuja sisältöjä sekä klippejä ja hauskoja pätkiä MTV MEDIAn suosikkisarjoista”, sanoo MTV MEDIAn verkkojohtaja Henrik Laine.

Laineen puheet saavat kuitenkin uuden näkökulman, kun katsoo Katsomo-kanavan sisältöä. YouTubessa olevassa Katsomo-kanavassa on tällä hetkellä vain parikymmentä videoklippiä ja näistäkin vain pari on lisätty palveluun tänä vuonna.

MTV3 on ennenkin lytännyt puheillaan kilpailijoita. Esimerkiksi MTV Median toimitusjohtaja Heikki Rotko kertoi viime syksynä, ettei yhtiö tule antamaan Netflixille yhtään sympatiapistettä. Rotko lupasi myös potkia Netflixiä munille niin paljon kuin mahdollista.

MTV3 ei tunnu edes tietävän millainen palvelu Netflix on. ”Toki Netflix on kansainvälinen ja varteenotettava toimija. Pääasiassa se toimii kuitenkin pienellä ruudulla esimerkiksi tabletilla, enkä koe siitä välitöntä uhkaa”, sanoi MTV Median internet- ja kuluttajaliiketoiminnan johtaja Jorma Härkönen elokuussa.