IPTVTelevisioyhtiöt ja tekijänoikeusjärjestöt ovat pyrkineet jo jonkin aikaa estämään Elisa Viihteen, Sonera Viihteen ja Maxivision Viihteen kaltaisten palveluiden olemassaolon. Marraskuussa 2012 Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus ry (TTVK) harkitsi oikeustoimien aloittamista pariakymmentä alan toimijaa vastaan, koska televisio-ohjelmien tallennus yhtiöiden palvelimille ei ole lain tarkoittamaa yksityistä kopiointia, eikä yksikään yritys ole hankkinut tarjoamiinsa palveluihin asianmukaisia lupia. Tämän vuoksi ainakin pari yritystä on jo lopettanut tallennuspalvelujen tarjoamisen asiakkailleen.

Tekijänoikeusjärjestöt, televisioyhtiöt sekä operaattorit ovat nyt päässeet sopuun ja jättäneet sopimus- ja lakiehdotuksen opetus- ja kulttuuriministeriölle. Ehdotuksen mukaan IPTV-palveluiden tallenteissa esitettäisiin mainoksia, joita ei voisi kelata. Mainoksia ei kuitenkaan olisi Ylen kanavilta tallennetuissa ohjelmissa.

”Mainokset voisivat olla esimerkiksi tallennuksen alussa, kuten tv-kanavien omissa verkkopalveluissa”, sanoo johtava lakimies Jyrki Arjanne Elisalta.

Ajatuksena on, että ohjelmissa näytettävät mainokset olisivat aina ajankohtaisia, eivätkä ne siten olisi välttämättä samoja, kuin antenni- tai kaapeliverkon mainokset. Mainoksien avulla IPTV-palveluiden ylläpitäjät maksaisivat televisioyhtiöille oikeudesta tallentaa ohjelmia. Televisioyhtiöille mainoksilla maksettavien korvausten lisäksi IPTV-palveluiden ylläpitäjät joutuisivat maksamaan tekijänoikeusjärjestöille rahaa lisenssimaksujen muodossa. Lisenssimaksujen suuruutta ei aiota kertoa julkisuuteen. Lisenssimaksut voivat nostaa IPTV-palveluiden hintaa.

Ehdotuksen mukaan myös tallennusten säilytys muuttuisi määräaikaiseksi, sillä tallennukset säilyisivät enintään kaksi vuotta. Ehdotukset vaativat teknisiä muutoksia, joten ihan lähiaikoina ne eivät ole tulossa käyttöön.

Digilelut on pakkomainoksia vastaan ja olemme luoneet adressin niitä vastaan. Käy allekirjoittamassa adressi täällä. Retweettaa myös aiheesta kertovaa twiittiä ja käytä Twitterissä hashtagia #EiPakkoMainoksia!

Linkki opetus- ja kulttuuriministeriölle jätettyyn sopimus- ja lakiehdotukseen (Opetus- ja kulttuuriministeriön sivut eivät toimineet lainkaan artikkelin kirjoitushetkellä).