JatkuuSuomen tekijänoikeusjärjestöt, televisioyhtiöt sekä operaattorit jättivät puolitoista vuotta sitten lakiehdotuksen nettitallennuksesta, jota käyttävät esimerkiksi Elisa Viihde, Sonera Viihde sekä Maxivision Viihde. Lakiehdotuksen yhtenä ehdotuksena oli dynaamiset mainokset, jotka mainostaisivat ajankohtaisia asioita, vaikka tallennetta katsottaisiin vasta vuoden kuluttua.

Dynaamisista mainoksista kaavailtiin sellaisia, joita ei voisi ohittaa kelaamalla tai hyppynappeja käyttämällä. Uusi laki tuli voimaan heinäkuun alussa ja se velvoittaa palveluntarjoajat kehittämään tallennuspalveluihin esimerkiksi televisioyhtiöiden hallinnoimia mainosratkaisuja.

Sanoman ja MTV3:n tavoitteena on lisätä nettitallennuksiin dynaamista mainontaa. Dynaaminen mainonta on käytössä jo Sanoman Ruutu-palvelussa ja MTV:n Katsomossa, eikä mainoksia voi kelata kummassakaan palvelussa. On mahdollista, että vastaavat pakkomainokset ovat tulossa myös Elisan, Soneran, Maxivisionin ja kaikkien muidenkin palveluntarjoajien IPTV-palveluihin.

DNA:n kuluttajaliiketoiminnan johtajan Pekka Väisäsen mukaan operaattoreiden ja mediayhtiöiden tavoitteena on kehittää esimerkiksi Netflixille pärjääviä kotimaisia palveluita. Mediayhtiöiden kannattaisi kuitenkin pitää mielessä, että pakkomainokset tulevat karkottamaan maksavia asiakkaita enenevässä määrin Netflixin ja muiden kilpailijoiden asiakkaiksi.

Mainonnan toteutustapoja ei ole vielä päätetty, mutta asia on tarkoitus ratkaista syksyn aikana.