Blu-rayIHS Screen Digest -tutkimusyhtiön laskelmien mukaan elokuvia katsotaan tänä vuonna Yhdysvalloissa enemmän netin kautta, kuin DVD ja Blu-ray -levyiltä. Tutkimustulosten mukaan Yhdysvalloissa katsotaan tänä vuonna elokuvia netin kautta 3,4 miljardia kertaa ja DVD ja Blu-ray -levyiltä 2,4 miljardia kertaa.

Elokuvien katselu netin kautta yleistyy nopeasti, koska niiden katselu on helppoa esimerkiksi Netflixin, Hulun ja Amazonin palveluiden kautta. Viime vuonna elokuvia katsottiin netin kautta miljardi kertaa ja DVD ja Blu-ray -levyiltä 2,6 miljardia kertaa.

Elokuvastudioiden ja jakelijoiden kannalta muutos ei näytä hyvältä, sillä tutkimuksen mukaan kuluttajat hankkivat netistä elokuvia vain 1,72 miljardilla dollarilla (noin 1,3 miljardia euroa). DVD- ja Blu-ray -levyihin kulutetaan sen sijaan 11,1 miljardia dollaria (noin 8,4 miljardia euroa). Eroa selittää nettipalvelut, joiden kautta voi katsoa rajattomasti elokuvia kuukausimaksun hinnalla.

Monet Yhdysvalloissa toimivat videopalvelut toimivat suoraan älytelevisioissa ja esimerkiksi pelikonsoleihin asennettavilla sovelluksilla. Toivottavasti Suomessa toimivat videopalvelutkin saadaan nopeasti integroitua erilaisiin laitteisiin, jotta nettivideoiden käyttö lähtisi meilläkin nopeaan kasvuun.