MTV ja Nelonen arvioivat aiemmin, ettei Netflixista tule varteenotettavaa kilpailijaa heille. Juuri ennen Netflixin tuloa Suomeen MTV Median toimitusjohtaja Heikki Rotko uhkasi laittaa Netflixille kampoihin. ”Emme tule antamaan heille yhtään sympatiapistettä vaan potkitaan munille niin paljon kuin pystytään”, sanoi Rotko.
Digital TV Researchin arvion mukaan Netflix on kuitenkin hankkinut alle kahdessa vuodessa Suomeen jo noin 370 000 maksavaa tilaajaa. MTV Media myöntääkin nyt tehneensä virhearvion, sillä Netflix on kasvanut arvioita nopeammin.
”He ovat onnistuneet kasvattamaan tilaajamääräänsä nopeammin kuin silloin alussa uskottiin, mutta kyllä jo silloin aikanaan ymmärrettiin, että on-demand -palvelu on miellyttävää kuluttajalle. Muutoksen suunta ei tullut yllätyksenä, mutta kaksi vuotta sitten tehtyihin arvioihin verrattuna Netflix on menestynyt paremmin”, sanoo MTV Median Jorma Härkönen nyt.
Nelosen online-päällikkö Kai Taka-Aho ei kuitenkaan usko Netflixin vievän Nelosen katsojia. ”En näe, että ne suoranaisesti haastaisivat meitä tai olisivat meiltä pois. Meillä ei ole todisteita, että meidän ohjelmia ei katsottaisi sen takia, että päätetään katsoa Netflixiä”, sanoo Taka-Aho.